سالهاست که اسم این واژه ها یعنی" دلال و دلالی " گوش هواداران فوتبال را آزرده و همچنان می آزارد .در روزگاری که برنامه پرتماشاگر نود پخش می شد این کلمه قسمتی از تابوی بدنام در فوتبال ایران شمرده میشد ، اما ارائه یک تصویر کلی از دلالیسم تنها کاری بود که از آن برنامه در یادها باقیست .
.
  اما چرا ؟

شاید جواب در این امر نهفته باشدکه احتمالا تیم مجری و همه کاره برنامه نود  عادل فردوسی پور یعنی پرسپولیس نیز از کنار فعالیت دلالها بهره می برد و نام بردن یا مصداق آوردن از یک دلال خاص تنش هایی را ذر آن زمان متوجه تیم  محبوب  ایشان می کرد !

اما دلال هر جا که باشد در اقتصاد یا ورزش و فوتبال یک عامل غیر رسمی و به احتمال زیاد غیر قانونی و مضر است که بنا به قانون نانوشته فعالیت خود را انجام می دهد و حتما سود خود را می برد و احتمالا برای سفارش دهنده کار یا کارفرمایش هم نفعی درست یا نادرست و البته موقتی به ارمغان می آورد !

 اما در این بین یک شباهت عجیب بین دلالی ارز و دلار و دلالی در فوتبال وجود دارد و آن نقش سایه وار و سرپایی و یا بهتر بگوییم نقش مافیایی دلال هاست که با ایجاد یک رابطه مخفی نامحسوس بین بازیکنان و خودشان از یک سو و خودشان و باشگاهها از سوی دیگر سعی در ایجاد و حصول سود نامشروع خودشان  دارند.

این بزرگواران استاد ایجاد رابطه و روابط عمومی بی نظیرند !
  اینان در ایجاد و تحکیم پیوند بین بازیکنان و باشگاههای معتقد به دلالی  دارای کرسی های استادی ممتاز  و مثال زدنی هستند !

البته در ایجاد این رابطه شگردهای خاص خود را دارند که کم ازشگردهای اطلاعاتی سرویس های جاسوسی هم نیست !

هر بازیکنی که به حاشیه می رود یا در تیمی کم می آورد و نیمکت نشین می شود  در بسیاری از مواقع به سراغ این برادراندلال می رود تا این بزرگواران در قبال  بخشش بخشی از قرار داد با تیم مورد نظر بخت شان گشوده شود !

در واقع دلالان در اینگونه مواقع چون فالگیران گره از بخت بسته باز می کنند تا هم خود به نان و نوایی برسند و هم بازیکن ترشیده را به باشگاه نگون بخت قالب نمایند ! و البته باشگاه بخت برگشته  زمانی به خود می آید که کارآیی بازیکن قالب شده را در زمین به چشم خود میبیند !

از هر انگشت دلالان عزیز، هنری می بارد واینها تنها گوشه هایی از مهارت های عومی آنها ست که اشاره شد .

 دلالی بدون دوستی و ایجاد دوستی معنا ندارد و این بزرگواران با اشخاصی خاص در باشگاهها رابطه برادری و دوستی دارند و البته که هوای دوستان خود را هم دارند .

 اما از تعارف و گوشه و کنایه ها که بگذریم باید بگوییم که بنا به گفته پیشینیان ادیب و شاعر و دانشمند ، بار کج به منزل نمی رسد .


فوتبال پاک ، فوتبالی شفاف با حساب و کتاب دفتری درست و بی حاشیه است .
فوتبال یا هر ورزشی که خواهان رشد در مسیری درست و سریع می باشد باید که از مرام و مشرب درست وکاملا اخلاقی پیروی کند و در رعایت اخلاقیات نسبیتی حاکم نیست . یعنی راست همیشه درست و خوب است و دروغ همیشه نادرست و بد .

در همه جای دنیا ایجنت ها یا عاملان رسمی نقل و انتقال بازیکنان کار خودشان را با شفافیت و به درستی انجام می دهند وسود می برند و مالیات هم می پردازند و هیچ باشگاه معتبری با بازار غیر رسمی و دلالی کاری ندارد و از این روست که بازیکنان و باشگاهها برای درآمد زایی روی کیفیت خود بازیکنان کار می کنند و از ترانسفر همین بازیکنان باکیفیت در آمد زایی کرده و روزبه روز پیشرفت می کنند .

چوب این دلالی و دلال بازی را تمام باشگاهها خورده اند که هیچ، احتمالا در پرونده قرارداد سرمربی سابق تیم ملی هم ردی از یک دلال بین المللی پیدا شود .

به عبارتی ، احتمالا  هر جا بامبولی هست پای یک دلال در میان است و برخورد نامناسب و ضعیف با این پدیده شوم، چه بسا آتشی بر خرمن بیت المال یک کشور نیز باشد .

از این رو ، در میان  وظایف مهم وزارت ورزش مبارزه با بساط دلالی است که بایدبا همکاری تمام باشگاهها و  تمام ارگان های نظارتی ذی ربط جدی گرفته شده و بطور کلی از قاموس ورزش کشور حذف گردد . انشاالله

عزیزان ، مطالب گفته شده در راستای اعمال امر به هدایت کلی ازبخشی از کلام الله مجید نیز هست که خداوند خود می فرماید : "اهدنا الصراط المستقیم " . یعنی بندگان خوب من همواره راه راست را از من بجویید و طلب کنید تا رستگار شوید .

والبته که بیراهه و انحراف جز خسران و رسوایی ره آورد و نتیجه ای ندارد .
 

 


نظرات()   
   
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات