نزدیک به یک ماه است که هواداران تراکتور خواب و خوراک درستی ندارند .این را همه می دانند و کمتر کسی است که نداند مردم آذربایجان با این تیم زندگی می کنند . اما این روزها واکنش ها و نگرانی های هواداران از سوی مسئولان تیم به درستی پاسخ داده نمی شود .

در اینکه هواداران ناراحت هستند کسی شک ندارد . اما بیایید واقعیت های این چند روز را باهم مرور کنیم تا  به چند نتیجه برسیم .

هواداران یک شعار دارند و آن اینست که :” هیچ کس بزرگتر از باشگاه نیست .”

این شعار بطور خاص در تراکتور بیشتر طرفدار دارد . روزی که آقای زنوزی این تیم را تحویل گرفتند و با آن شور و شوق نسبت به تیم سازی اقدام نمودند  ، روزهای وصف ناپذیری برای هواداران تراکتور بود .

هر کسی چیزی می گفت . کاپیتان های اول و دوم و سوم تیم ملی در تراکتور و آوردن بازیکن و سرمربی از  فوتبال جزیره ، جامعه فوتبال ایران را به حیرت واداشت .

در ادامه بازیکنان بسیاری از لیگ پرو و فرانسه ، این شگفتی ها را ادامه دار کرد . روزی خبر رسید که مدافع سابق میلان دراردوی تراکتور است . چه کسی از هوادارن تراکتور می تواند آن روزها را به خاطر بیاورد و یادش به خیر نگوید ؟

اما این پایان کار نبود .

تعویض های پیاپی سر مربیان و مدیر عاملان و رفتن ناگهانی بازیکنان ، تراکتور را به باشگاهی بی ثبات و ولخرج تبدیل کرد که خبر می رسید علتش جولان دلالان و کیسه دوزانی باشد که پول مفت و بی حساب مالک را برای خود در دسترس می بینند و با توجیه کرده های خود  ، با چاپلوسی در این باشگاه همچنان مشغول به کار هستند .

اما از فصل قبل که پسوند “اقتصادی ” به باشگاه اضافه شد خیلی ها آن را جدی نگرفتند ولی در ادامه ، غیبت باشگاه در فصل نقل و انتقالات و آوردن آقای علیپور به عنوان مدیر عامل بازیکن ساز و منصوریان و گرفتن بازیکنان نه چندان مطرح و در خور تراکتور این ایده واقعیت پیدا کرد که زنوزی دیگر قصد دست و دل بازی و رخرج کردن ندارد .

اصولا بنده با واژه ریخت و پاش و و لخرجی میانه خوبی ندارم ولی اگر هزینه های صرف شده منتهی به منشا اثری نباشد بیهوده است و ناامیدی را در ادامه در پی خواهد داشت .

چند روز قبل با ادامه اعتراضات و تحصن ها از جلوی استانداری تا هیئت فوتبال و از خود باشگاه گرفته تا بیت امام جمعه  محترم و مردمی تبریز ، موج ناراحتی و عصبانیت و یا بهتر بگوییم دل شکستگی هواداران و سر دادن شعارهایی که چند سال قبل این هواداران خودشان آنها را در خواب هم نمی دیدند ادامه یافت !

آقای ششگلانی که چندین ده سال است که بر مسند ریاست هیئت فوتبال تبریز تکیه زده و در این سالهای متمادی قدم خاصی هم برای پیشرفت این رشته  در این دیار بر نداشته ، بالاخره از جانب جناب زنوزی به سخن در آمدند که با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی ، آقای مالک قصد تیم داری ندارند و این باشگاه در ادامه توان رقابت با باشگاه های دولتی را ندارند !

اصولا ایشان به غیر از دادن خبر بد کار دیگری انجام نمی دهند و به مشاوره برای پیشرفت باشگاه ها هم اعتقادی ندارند .حال و روز تیم های تبریز یخود به روشنی گواه این مدعاست .

ایشان با اشاره به بدهی های انباشته باشگاه که مقادیر آن را نزدیک به 380  میلیارد توان ذکر کردند خاطر نشان کردند که این قرض ها از سنوات قبلی برای باشگاه  تراکتوربه ارث رسیده است !!

اما تاجایی که حافظه هواردان یاری می کند مالک باشگاه با تحویل گرفتن تراکتور  عنوان کردند که تمام قرض های  این باشگاه از سنوات قبل را تسویه نموده اند و تراکتور به عنوان اولین تیم بدون قرض لیگ ، با افتخار کار خود را شروع کرد .

حال سئوال اینجاست که آیا آن گفته ها نمایشی بوده یا قرض های مذکور  ، قرض های این سه سالی است که تراکتور با مالکیت آقای زنوزی فعالیت کرده  است ؟

در هر حال مقدار قرضی که باعث بسته شدن پنچره انتقالات فیفا برای تراکتور شده است از 50 میلیارد تومان تجاوز نمی کند و اگر حتی همان 380 میلیارد هم اگر پول زیادی برای آقای زنوزی تلقی می شود باید گفت که در دنیای حرفه ای فوتبال این پول ها مبالغ زیادی به حساب نمی آید .

به عنوان مثال به حریف آسیایی تراکتور در لیگ قهرمانان آسیا یعنی النصر عربستان آشاره می کنیم که بنابر ارزش گذاری ترانسفر مارکت سه بازیکن  بالای 10 میلیون یورویی  و 8 بازیکن بالای 1 میلیون یورویی دارد ! این در حالیست که  تراکتور حتی یک بازیکن نزدیک به نیم میلیون یورویی هم در اختیار ندارد .

اگر قرضی هم بالا آمده نتیجه اشتباهات مدیران سریالی و خود مالک محترم باشگاه است که با اعتماد به دلالان و مشاوران حقوقی  غیر صلاحیت دار بوجود آمده است !!!

اما در رویکرد پاسخگویی به انتظارات و اعتراضات هواداران ، ایشان رویه سکوت را در پیش گرفتند که با واکنش های  بسیاربدی در میان هوادارن  روبرو شد .

هواداران انتظار داشتند تا خود مالک که در این سالها به جزئی ترین بهانه ها بر روی آنتن صدا و سیما ظاهر می شدو اقدام به پاسخگویی می کرد به آنها توضیح دهد  و بی اعتنایی مالک را در عدم توجه به خواست هوادارن ، توهین به خود و  تحقیر تراکتور بر می شمردند و انصافا حق هم داشتند .

بنده به عنوان نویسنده ، باعلم به میزان ثروت و درآمد مالک محترم باشگاه نمی توانم قبول کنم که ایشان توان پرداخت مبالغ یادشده و حتی 10 برابر آن را نداشته باشند ، چرا که خود ایشان هم ادعای ساخت استادیوم شخصی و 3000 میلیارد تومان با احتساب ارزش پول سه سال پیش را داشتند که به پول امروز حداقل 15000 میلیارد تومان می شود !!!!

بنده می خواهم عرض کنم که بنا به گفته خودتان به آقای میثاقی  ،تاجر هستید و از جیب خرج می کنید   و به نوعی حساب و کتاب تان حرف ندارد اما در میان خیل هوادارن تراکتور،  دکترها و معلم ها و مهندس ها بسیارند که ریاضی شان ازمن و  شما بسیار بهتراست هرچند که مجموع دارایی آنها به اندازه  ثروت شما نباشد !

شما سروری کرده و کار را بسیار آبرومندانه شروع کردید ، اما از پارسال با رو کردن واژه اقتصادی در ادامه عنوان باشگاه  ، نسبت به خواست هوادار و ادعاهای خودتان کم فروشی کرده اید ! آیا می پذیرید ؟

شان هوادار فوتبال آذربایجان بااحتساب همه حواشی و جوانب ، این نیست .

آقای دکتر رحیمی در لایو اینستا گرام خود  ،حقایق خوبی را به زبان آوردند که بسیاری از آنها نشانه خوبی نیست . اگر واقعا بلوف زده و توان ادامه کار و هزینه کردن را ندارید بیش از این احساسات هواداران و مردم آذربایجان را جریحه دار نکنید .

شهرتی که در این سه سال در سایه تراکتور به دست آورده اید  در صد سال نمی توانستید بدست آورید . چرا با بی اعتنایی و سکوت ،” آش کشک خاله ” را به هواداران تعارف می کنید؟!!!!

این کارتان بوی منت می دهد .

آیا می دانید اگر تراکتور در فصل بعد یا در همین مسابقه 10 روز بعد با النصر در آسیا تحقیر شود خودتان هم تحقیر خواهید شد و شهرت خوب تان با ضد شهرت بر باد خواهد رفت ؟!!

سکوت اینگونه شما به شائبه دخالت دولت و ارگانهای مربوطه اش مبنی بر سقوط تراکتور را دامن زده است ! چرا چنین می کنید ؟

جداشدن نزدیک به 10 بازیکن مطرح و تاثیر گذار و شاخص و عدم جایگزینی آنها بر دامنه نگرانی ها افزوده است . چرا کاری نمی کنید ؟

کارهایی که در این دوسه روزه در این باشگاه اتفاق افتاد نه حرفه ای است و نه اخلاقی !!

آقای نظمی که در کفایت شان کمتر شک داشتیم چطور با انتشار فایل صوتی به خود اجازه داده اند تا اصل رازداری و اعتبار را برای این باشگاه خدشه دارکنند ؟ آیا با این وضعیت ، در آینده ، بازیکن بزرگی رغبتی برای حضور در این جو آشفته را خواهد داشت ؟

آقای کمالوند شما هم که به توهم خود بزرگ بینی و محاسبات غلط دچار شده اید ، چرا به خاطر مقادیری پول با بازیکن مورد علاقه هواداران چانه می زنید و با انتشار فایل صوتی  آن در رسانه ها ، تراکتور را کوچک و بی اعتبار می کنید ؟

مگر من مغرض هستم که این انتقادات را به شما وارد کنم ؟ مطالب قبلی من نسبت به شما موید گفته های من است .چرا بنده و هواداران را پشیمان می کنید ؟

   باید اذعان کرد که دکتر رحیمی معاون اجرایی سابق باشگاه که خود یک هوادار بی منت و واقعی است ، به سخن درستی اشاره کردند که بنده نیز به کرات در مطالب قبلی به آنها مفصل پرداخته ام و آن نبود یک چارت سازمانی و ساختاری و تشکیلاتی واقعی باشگاه داری است .

در یک باشگاه حرفه ای ، مالک باشگاه مدیر و سخنگوی باشگاه نیست !

مالک باشگاهی که در فکر افتخار آفرینی است ، عجز و لابه نمی کند !

مدیر عامل باشگاه با بازیکن بر سر پول جنجال آفرینی نمی کند !

سرمربی باشگاه برای مالک باشگاه مشاوره نمیدهد و چاپلوسی هم نمی کند و فقط با مدیر عامل طرف می شود !

باشگاه برای تقویت یا خرید و فروش بازیکن دست به دامان دلالان معلوم الحال و ممنوع اکار نمی شود !

اینها یعنی رعایت نکات واقعی در یک باشگاه داری حرفه ای که اشاره اش در سخنان دکتر رحیمی  رفت .

در پایان در ادامه کار برای باشگاه و هواداران و مالک محترم و علی الخصوص هواداران عزیز طلب صبر و توفیق در آبرو داری را دارم و امیدورام برادر بزرگورامان جناب آقای زنوزی با جمع بندی با خود در ادامه دادن یا ندادن با تراکتور ،  با جامعه هواداری فوتبال  آذربایجان صادق باشند و به این نکته توجه داشته باشند که وظیفه ذاتی ایشان است که زکات مال خود را با ایجاد دلخوشی و افتخار به مردم زاد و بوم خود ، ادا کنند و با انجام کارهایی که بوی منت و خود خواهی می دهد دل مردمان قهرمان این دیار و بندگان خدا را به درد نیاورند .

و اگر در ادامه کار خود را توانا یا متمایل به باشگاه داری   بصورت منطقی و آبرومندانه  نمی بینند آن را به صورت حساب شده  و نه تخریبی به یک ارگان دولتی واگذار نمایند  و درغیر اینصورت از امروز با طرح و برنامه ای حرفه ای ، دل هواداران را به دست آورند که فردا بسیار دیراست .

 در پایان امیدواریم ایشان هواداران را به اندازه برنامه  ورزش و مردم  یا فوتبال برتر شبکه 3  ، با ارزش و مهم بدانند و بی پرده و رو در رو با هواداران ،صادقانه برنامه خود را عنوان نمایند .

 والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *